دوشنبه، دی ۲۸، ۱۳۸۸

جلسات و انواع آن چیست؟؟؟...

از اونجایی که سمپوزیم محیط زیست از فردا در دانشگاه ما برگزار میشه و حتی چند تن از برگزارکنندگان هم نمیدونستن که سمپوزیم چیه، این مقاله رو با کمی اصلاح از اینجا نقل میکنم:

جلسات و انواع آن چیست؟

از آن جا که هر نوع جلسه یا مجمعی مفهوم ویژه ای دارد، لیکن در نزد عامه مردم مفاهیم برخی از انواع جلسات غالباً با هم اشتباه می شود، کوشش شده است تا مفهوم نسبتاً دقیق هر یک به شرح زیر آورده شود، هر چند مشخص کردن مرزی دقیق میان برخی از آن مفاهیم چندان آسان نیست:

1-مناظره (دیالوگ)

در این نوع جلسه، دو نفر دربارۀ یک یا چند مسأله در جهت مخالف هم بحث می کنند. موضوع مناظره، باید قبلا تعیین شده باشد. در اینصورت ابتدا فردی که موافق با موضوع است، به عنوان طرف مثبت، مسأله را مطرح می کند و دلایل خود را ارایه می دهد. سپس طرف منفی به بحث پرداخته، دلیل می آورد. وقت طرفین باید مساوی باشد. یک داور هم معمولا برای تشخیص واقعیت انتخاب می شود.

2- مباحثه گروهی

در مباحثه گروهی، روش بحث عیناً مانند مناظره است، با این تفاوت که تعداد بیشتری در بحث شرکت می کنند. در مباحثۀ گروهی، باید دو طرف مثبت و منفی مساوی باشند.

3-سمپوزیم (سخن جویی)

در سمپوزیم، موضوع خاصی مطرح می شود و سخنرانانی که از پیش مشخص شده اند، در بارۀ هر یک از جنبه های آن موضوع، تحقیق و نتیجۀ کار خود را با اجازۀ رییس جلسه ارایه می کنند.

تعداد افراد سخنران در سمپوزیم از 3 تا 5 نفر است، ولی تعداد شرکت کننده معمولا بیشتر است.

4 – سمینار

در سمینار، موضوع از پیش مشخص می شود و افرادی پیرامون آن موضوع مطالعه می کنند و نتیجه مطالعه را به شنوندگان در سمینار یاد می دهند.

فرق سمینار و سمپوزیم در این است که شنوند گان در سمپوزیم مسوولیتی برای فراگیری موضوع مورد بحث ندارند، در حالیکه در سمینار، این مسوولیت، مشخص است و چه بسا شنوندگان مکلف شوند مطالبی را که فراگرفته اند، به دیگران بیاموزند.

5- میز گرد

در کنفرانس میز گرد، رییس معمولا بیش از یک بار به شرکت کنندگان یا دعوت شدگان اجازه صحبت نمی دهد و عمومأ وقت کنفرانس نیز محدود است.

6-انجمن

انجمن عبارت است از متشکل شدن عده ای هم فکر، هم مسلک، یا هم صنف؛ رییس انجمن، نایب رییس یا سخنگوی انجمن، تشکیل جلسه را اعلام می کند و شنوندگان هر کدام عقاید خود را ابراز می دارند و خط مشی کار آن ها، به وسیلۀ اکثریت آرا مشخص می شود.

انجمن (مجلس و مجمع) به معنی گرد آمدن گاه مردم در کنکاش و مشورت و نیز با مفاهیم زیر آمده است:

- جمع افرادیکه برای رسیدن به هدفی مشترک گرد هم می آیند"

- جای گرد آمدن گروهی برای مشورت در امری به طور موقت یا دایم"

- دسته، جماعت، قوم، جمعیت، طایفه، ملت و اجتماع. گاهی انجمن در انجمن نیز گفته می شود، که به معنی گروه گروه یا دسته دسته است و اصطلاح «بی انجمن» یعنی «تنها» چنان که فردوسی گوید «گروهی نشستن بی انجمن.

7- گردهمآیی

به معنی فراهم آمدن و با هم اجتماع کردن، برای رسیدن به هدف معین آمده است.

8- مجمع

به معنی جای گرد آمدن، محل اجتماع، مجلس، محفل و انجمن و نیز محل فراهم آمدن مردمان آمده است.

9- مجمع عمومی

انجمنی است که همۀ اعضای یک گروه یا شرکت یا اداره در آن گرد آیند و رأی مستقل داشته باشند.

10- کنگره

مجمعی است از سران دولت ها، نمایندگان کشورها یا دانشمندان که در بارۀ مسایل اقتصادی، علمی، فرهنگی و غیره بحث می کنند. در این مجمع، مقاله ها و متن مباحث مورد نظر – که پیش از گشایش، تایید شده است – زیر نظر اداره کنندگان بر گزیده شده خوانده و ایراد می شود. معمولا در هر جلسه، اداره کنندگان تغییر می یابند.

11- کمیسیون

مجمعی است که برای تحقیق و مطالعه در بارۀ طرح یا مساله ای تشکیل می شود. به تعبیر دیگر، مأموریتی است که برای اجرای امری به کسی داده میشود.

مفهوم کمیسیون در مجلس شورا (پارلمان) این است که هر یک از شعب مجلس متشکل از عده ای از نمایندگان، به یکی از امور مملکتی رسیدگی کند.

12- کمیته

اجتماع اعضای بر گزیده شده در یک مجمع یا مجلس است که برای مطالعه و بررسی امر خاصی مأمور می شوند.

13-فدراسیون

به اتحادیه چند کشور فدراسیون گفته می شود. نیز به دولتی گفته می شود که به وسیلۀ چند ایالت تشکیل شده باشد. به تعبیر دیگر انجمنی است که برای تنظیم و نظارت بر امور اجتماعی تشکیل گردد و مورد استعمال آن بیشتر در کارهای ورزشی است.

فدراسیون، واحدی سیاسی است که از چند واحد سیاسی کوچکتر تشکیل شده، دارای دولتی بنام فدرال است. هر یک از آن واحدها – که معمولا ایالت یا کشور خوانده می شود- بخشی از اختیارات خویش، به وبژه ادارۀ روابط خارجی خود را به دولت مرکزی واگذار می کند.

14-فدرال

به معنی هم عهد، متحد و مؤتلف آمده است و آن حکومتی است که از چند بخش کشوری تشکیل گردد و این بخش ها از یک دولت مرکزی پیروی کنند.

15- کنفدراسیون

اتحادیه چند ناحیه است که جمعآ دولتی واحد را تشکیل دهند، اما هر یک در داخل اتحادیه، استقلال داخلی یا خود مختاری داشته باشند.

تفاوت فدراسیون و کنفدراسیون در این است که در فدراسیون، دستگاه های دولت فدرال، حاکمیت مستقیمی بر تبعۀ عضو دارد.

مفهوم دیگر کنفدراسیون: عنوان جامعه ای است از چند کشور، که به منظور همکاری متقابل و اقدام مشترک در امور دفاعی، با هم متحد میشوند، لیکن این جامعه بر مردم کشورهای عضو حکومت مستقیم ندارد.

16-کنوانسیون

به مجلسی گفته می شود که برای اتخاذ تصمیم های بزرگ سیاسی و بین المللی تشکیل می گردد.

17- کنفرانس

جلسه ای است مشورتی، متشکل از گروهی از متخصصان فن برای شور و بحث در مسایل گوناگون و نیز اجتماع سیاستمداران، رؤسای دولت ها یا وزیران، به منظور بحث و تبادل افکار یا حل و فصل اختلافات سیاسی، داخلی یا بین المللی.

کنفرانس، گاهی به یک خطابۀ ادبی، علمی و غیره نیز گفته می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر